Travelin' South (Joe Bonamassa)

9 mei 2014 - Mont-de-Marsan, Frankrijk

Dinsdag 6 Mei (Saint Ferme - Le Rivet 36km)
Het plan was om vandaag tot Reole te lopen (20km), maar vanwege omstandigheden heb ik 16km extra gelopen. Net voor La Reole kwam ik erachter dat er een behoorlijke scheur in mijn wandelschoen zat. In La Reole een schoenmaker opgezocht. Maar de schoen was helaas niet meer te maken...Wat nu? In Reole was geen winkel waar ik fatsoenlijke wandelschoenen kon kopen. De eerstvolgende grote stad is Mont-de-Marsan. Misschien is hier een schoenmaker die mijn schoenen wel kan fixen, anders moet ik daar nieuwe schoenen kopen. Wanneer we volgens schema zouden lopen, zouden we zaterdag in Mont-de-Marsan zijn. Omdat op zondag de winkels gesloten zijn, was het niet handig om de schoenen zaterdagmiddag nog bij de schoenmaker te brengen. Daarom moet ik eigenlijk voor het weekend in Mont-de-Marsan zijn. Ik loop daarom nu 3 etappes in 2 dagen. Gelukkig kan ik met Anne meelopen, want zij was vandaag sowieso al van plan om meerdere kilometers te maken. Het betekent nu wel dat ik nu vier dagen meer dan 30km per dag moet lopen (Albert: das ist nur wahnsinn!) Albert en Jan zijn in La Reole gebleven, en ik heb samen met Anne nog de hele middag doorgewandeld. Vreemd dat ik nu niet meer met Jan loop. We hadden al sinds 11 April dezelfde overernachtingsplekken.  Maar zo is de camino... Over 9 dage ben ik hopelijk in St. Pied de Port (stadje voor de Pyreneeen) Hier komen veel routes samen en hier beginnen veel pelgrims met de camino. Krijg daar sowieso wel weer nieuwe contacten!

Woensdag 7 Mei (Le Rivet - Capitieux 37km)
Pittige tocht vandaag! In Bazas een extra stempel gehaald omdat ik in het begin een keer een stempel heb gemist. Heerlijk weer vandaag! Even op een terras gezeten voor een lekker bakje koffie. Hier hadden ze ook een piano staan. Ik kon het niet laten om er even op te spelen, maar helaas was het de slechtste piano waar ik ooit op heb gespeeld... Laatste kilometers waren pittig! In Capitieux op zoek gegaan naar het gemeentehuis, hier konden we de sleutel van de gite ophalen. Ik op zoek naar een gebouw waar La Mairie op stond, nergens te vinden. Uiteindelijk kon ik de sleutel bij Hotel de Ville ophalen. Maar natuurlijk! Hoe kon ik dat over het hoofd zien... Na een lange wandeltocht word ik blind blijkbaar :p

Donderdag 8 Mei (Capitieux - Roquefort 36km)
Vandaag was het bevrijdingsdag in Frankrijk. Alle winkels waren dicht en op staat was niemand te zien. Toen we in een klein ouderwets cafe kwamen konden we niet een zitplek vinden. Het hele dorp zat in deze stamkroeg (allemaal 70+). Sommige Fransen zagen (vanwege mijn friese vlag op mijn tas) meteen dat ik uit Nederland kwam. Na dit dorp een stuk van de route afgedwaald pm het 1000km paaltje tot Santiago op te woeken. Deze stond vreemdgenoeg niet op de route... Na deze mijlpaal nog een stuk door de heie gelopen. Heerlijk, die frisse heidegeuren! Rond een uur of 6 kwamen we aan in Capitieux. Eerst gedoucht en daarna een lekkere verse bak koffie gezet!

1. Didier:
    9 mei 2014
    Respect! Schoenen kapot en besluiten een half keer zoveel te gaan lopen. Je schrijft leuk Pieter. "Lekkere verse bak koffie", heb er meteen even één gezet.

Ga zo door!

P.s. leuk die flashbacks (7 april, 8 april.. is mei waarschijnlijk ;))
  2. Sanne D:
    10 mei 2014
    Goed bezig Pieter! Leuk om mee te lezen, je bent een topper!
  3. Annemieke:
    11 mei 2014
    ja het gaat kennelijk achteruit met je gestel door al dat geloop. (Mei wordt april)Toch wel heel knap van je Pieter!
  4. Lútsen en Jelly:
    11 mei 2014
    Hmm knap Pieter je spreekt Duits Engels Frans Fries, zo leer je de talen het best, gewoon door te horen en te spreken.
    Jaja Friezen kennen ze overal dus…
    Al bijna tot bij de Pyreneeën, dat wordt dus klimmen straks !
  5. Ria van Druten:
    13 mei 2014
    Hoi Pieter,
    Wat schrijf je leuk over je belevenissen.
    Zaterdag ga ik naar Frankrijk en wij hebben een huisje gehuurd .
    In de Morvan dat ligt aan de weg naar Santiago de Compastella.
    Jij bent daar al voorbij, zie ik.
    veel succes verder. Liefs Ria van druten
  6. Pieter Riemersma:
    13 mei 2014
    Bedankt voor de mooie reacties! Morvan ligt vlakbij Vezelay zie ik! Het is echt de moeite waard om Vezelay te bekijken! Het is prachtig! Zelf vond ik de mis in de basiliek erg indrukwekkend. Mocht Ria naar de basiliek in Vezelay gaan dan zou ik het prachtig vinden als Ria de groeten doet aan Ruth. Dit is een nederlandse zuster van de basiliek. Fijne vakantie! :D
  7. Wietske Horrel:
    14 mei 2014
    Wat een onderneming Pieter...Geweldig. Mooi verhaal op je blog.
    Heel veel succes verder..Ik zal je nu vaker eens gaan volgen.. .leuk te lezen..