King of Spain - The Tallest Man On Earth

23 mei 2014 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Vrijdag 16 Mei (Roncesvalles - Larrasoaine 28km

Vandaag al voor zeven uur met Paula uit de albergue (pelgrimshostel) vertrokken. Al snel kwamen we Felix en Jack tegen (Duitser en Ier van mijn leeftijd) Vanmorgen inkopen gedaan bij een supermarkt waar ze operamuziek draaiden. Mooi om mee te maken. De winkelier was helemaal vrolijk vanwege de muziek die in de hele winkel luid te horen was. Met zn vieren ontbeten. We waren al vrij vroeg in Larrasoaine. Plek in de albergue gescoord. Smiddags met een hele groep pelgrims buiten bij het cafe in de zon gezeten. Er waren pelgrims uit Amerika, Australië, Duitsland, India enz. Geweldig om zoveel verschillende mensen tegen te komen! Er was een meisje die doof-stom was. Het was lastig om met haar te communiceren. Nadat ik er pen, papier en een routekaart bij had gepakt,ging het een stuk makkelijker :-) Vanavond gezellig bij het plaatselijke restaurant gegeten. Ben zo blij met mn nieuwe vriendengroep!

Zaterdag 17 Mei (Larrasoina - Cizur Menor 20km) Iedereen was vanmorgen om zes uur al uit de veren. Na het inpakken eerst maar even een ontbijtje gehaald bij een mini-bar. We waren al snel in Pamplona vanochtend. De stad van het stierenvechten bekeken en daarna doorgestoomd naar het volgende dorp op de route. We waren daar al vroeg dus we hadden sowieso een slaapplek! Vanavond met Paula en Eduardo (pelgrim uit Texas) gegeten.

Zondag 18 Mei (Cizur Menor - Puenta de la Reina 20km) Voor de steile klim van vandaag bij een bakker vers brood gehaald en even ontbeten. Het uitzicht van Alto de Perdon was geweldig! (heuvel op 800m hoogte) Eén van de scenes van The Way was op dit punt opgenomen. De afdaling was steil en het pad was slecht (veel losse stenen) Wandelstok is erg handig tijdens dit soort afdalingen. Puenta de la Reina is echt een prachtig oud stadje. We hadden gekozen voor de dure albergue (€10,-) omdat deze een zwembad had. Helaas was het zwembad nog gesloten :( Na het pelgrimsmenu vroeg gaan slapen..

Maandag 19 Mei (Puenta de la Reina - Estella 22km) Het was vandaag de eerste keer tijdens de camino dat ik werd geïnterviewd. We kwamen onderweg een meisje tegen uit Hawaï. Ze maakt filmpjes van pelgrims waarin ze vraagt wat hun gelukkig maakt in het leven. Ik mocht antwoorden in mn moedertaal. Na de tijd kon ik mijn verhaal (in het engels dit keer) en mijn email adres in haar boekje opschrijven. Wanneer ze klaar is met haar film stuurt ze hem mij toe. In Estella inkopen gedaan voor het avondeten. Ik heb (samen met een andere wandelvriend) die avond voor onze vriendengroep gekookt. (we zijn inmiddels al met zeven man!) Supergezellig! Ik wil mn vriendengroep echt niet kwijt! We hebben zon mooie tijd met zn allen!

Dinsdag 20 Mei (Estella - Los Arcos 21km) Vandaag zouden we eindelijk bij de wijnfontijn langs komen! Volgens een pelgrim die ik in Frankrijk tegen kwam konden we alleen wijn uit de kraan krijgen na 10 uur sochtends. Rustig aan gedaan omdat de fontijn al vroeg op de route was. Emily en ik hebben tijdens de wandeling lang naar de fontijn gezocht. Nergens te vinden! Toen we in Los Arcos iedereen weer tegenkwamen bleek het dat we echt blind waren.Iedereen had gratis wijn getapt behalve wij tweeën! Vanavond konden we zelf weer koken. Omdat de schade van vanmorgen ingehaald moest worden hebben we voor het avondeten maar vier flessen wijn gekocht. Voor het desert hadden we taart gekocht. Paula was vandaag namelijk jarig! Dit moest uiteraard gevierd worden! Vanavond nog een wandeling gemaakt om vervolgens vanaf een heuvel de zonsondergang te zien. Prachtig! Terwijl de zon achter de bergen verdween, vlogen de zwaluwen kwetterend door de roodgekleurde hemel! Dit was zonder twijfel de mooiste zonsondergang die ik ooit heb gezien! (de tekening komt niet van mij trouwens)

Woensdag 21 Mei (Los Arcos - Logroño 29km)

Om 7.00 was iedereen alweer uit de albergue verdwenen. Om 11.00 een kleine pauze genomen. Daar kwam ik Els en Frank tegen. Het was alweer tien dagen geleden dat ik hen voor het laatst had gezien. Mooi dat je elkaar tegenkomt op momenten dat je het helemaal niet verwacht!

Donderdag 22 Mei (Logrono - Najera 27km) Pittig tochtje vandaag. Gisteren wat te veel boodschappen gedaan. Alles wat overbleef konden we wel gebruiken, maar het moest wel allemaal meegesleept worden. Heb vandaag mn tweede blaar doorgeprikt. Aantal blaren valt reuze mee! Zit morgen namelijk al op 2/3 van het totaal aantal kilometers tot Santiago! Slaapplek was druk en rumoerig. Negentig bedden in één grote zaal. Omdat we er vanwege de drukte echt even uit wilden, hebben we een pizzaria opgezocht. Wat smaakt pizza met bier goed na een lange wandeling! :D

Vrijdag 23 Mei (Najera - Santo Domingo de la Calzada 21 km) Emily en Eduardo liepen vandaag niet al te snel vanwege blaren, pijnlijke knieën en lichte scheenbeenvliesontsteking. Omdat ik mn eigen tempo wil lopen heb ik vandaag mn ipod maar weer eens uit de tas gehaald. Het nieuwste album van Daft Punk zorgde ervoor dat ik menig pelgrim inhaalde tijdens de tocht! Vanavond slapen we met vijf mensen op de kamer! Heerlijk om even wat rust te hebben! Daar heb ik wel €5,- voor over ;)

1. Janneke:
    23 mei 2014
    Fantastisch Pieter! Wer genoten fan dyn ferhaal. Goeie reis fierder.
    De groetnis fan ús allegear.
  2. Gooitzen:
    23 mei 2014
    Pieter!
    Leuke verhaaltjes heb je elke dag!
    Als je een keer die interviewster opzoekt in Hawaï wil ik zeker mee!! ;P
  3. 23 mei 2014
    Ha die Pelgrim !
    mooi dat je zo'n leuke groep hebt
    komt er nog een punt voor gratis wijn ?
    beetje jammer van the talest man on earth...
    (ben er niet zo'n fan van)
    geef mij Pelgrim Road maar !

Gooitzen
  4. Didier:
    26 mei 2014
    Prachtig verhaal weer. Veel plezier verder.
  5. Annemieke:
    27 mei 2014
    Pieter wil je mij even je prive mailadres mailen? gaat over de planning van de komende stage per september.
  6. Pieter Riemersma:
    27 mei 2014
    Bedankt voor de mooie reacties! Mailadres verstuurd Annemieke :-)
  7. Pieter Riemersma:
    29 mei 2014
  8. Buh:
    29 mei 2014
    Haaaa Pieter, leuk da'st ûs nog steeds op de hichte hâlds mei dyn leuke ferhalen! Mei Daft Punk soe ik ek wol troch rinne inderdaad, nee wat, zweve sels! Ast werom bist bin ik hiel beneid nei de volledige foto reportage inclusief ferhalen. ;) (excuses foar myn taalkundig zeer zwakke Frysk)
  9. Inge:
    31 mei 2014
    Mooi Pieter! Ik lees je belevenissen met veel plezier!! En tof dat je zoveel leuke mensen ontmoet! Ben ook benieuwd naar de film van het Hawaaiaanse meisje! En leuk hoe je titels steeds een passend nummer voor je route zijn!!