Walk Like a Giant (Neil Young with Crazy Horse)

6 juni 2014 - León, Spanje

Vrijdag 30 Mei (Hontanas - Itero de la Vega 20km)

Vandaag eindelijk weer eens een stralende lentedag! Prachtige route door de graanvelden! De dorpjes langs de camino lijken uitgestorven. Soms kom je bejaarde spanjaarden tegen die je een buon camino wensen, jonge mensen zie je sowieso niet. Je mag van geluk spreken wanneer je een kleine supermarkt in een dorpje kan vinden. De afgelopen dagen was het landschap vlak, maar vandaag konden we weer eens van het prachtige uitzicht genieten nadat we het hoogste punt van de dag hadden bereikt. In de herberg waar we vannacht slapen, kunnen we karaffen wijn voor €1,- halen. Dit beloofd weer een gezellige middag te worden!

Zaterdag 31 Mei (Itero de la Vega - Poblacion de Campos 18km)

Omdat we de afgelopen nacht maar met zn vieren op een kamer sliepen, werden we om
6.00 niet meteen wakker van de pelgrims die hun backpack gingen inpakken. Voor vertrek nog even een bakje koffie gehaald bij het café. Vandaag extra laat vertrokken dus. Om 13.00 hadden we er nog maar 18km opzitten... Om één uur konden we ervoor kiezen om in het dorp te slapen waar we waren, om nog vijf of om nog tien kilometer te lopen. Iedereen wilde eigenlijk nog wel vijf kilometer lopen, maar omdat we niet zeker wisten of we een plekje konden krijgen na vijf kilometer, hebben we er maar voor gekozen om hier in Poblacion de Campos te blijven.

Zondag 1 Juni ( Poblacion de Campos - Carrion de los Condes 16km)

Vanochtend hadden we een 'all you can eat' ontbijt voor maar 2,50. Omdat pelgrims veel energie verbruiken, hebben we vanochtend uitgebreid ontbeten! :) Zonder pauzes doorgestoomd naar Poblacion de Campos. Daar stonden de eerste backpacks al tegen de muur naast de ingang van de herberg. De eerste backpacks stonden er al om 10.30 (de albergue ging pas om 12.00 open) Omdat ik er ook best vroeg was, hadden we allemaal een plekje gelukkig. Om 17.00 was er een pelgrimsbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst zongen we met de zusters van de kerk in het Spaans, Frans, Duits en in het Engels.

Maandag 2 Juni (Carrion de los Condes - Terradillos de los Templarios 27km)
De dag begon saai. Een recht pad van zeventien kilometer lang... Geen kruisende wegen, geen bochten, geen bomen, alleen een brandende zon en een eindeloze weg langs de graanvelden. Op een gegeven moment kwamen we bij een herberg waar we wel konden overnachten. Maar omdat het er niet al te proper (:p) uitzag, zijn we maar verder gewandeld. Het volgende dorp had twee herbergen, maar die zaten beide vol. De volgende herberg waar nog plek was, was 6km verderop. Omdat we er allemaal een lange dag op hadden zitten, en Emily behoorlijk veel last van haar knieën had, zagen we het niet zitten om nog 6km te lopen. Na het pelgrimsdiner in de herberg zouden we een geschikt plekje zoeken om buiten te slapen. Terwijl we ons aan het voorbereiden waren op deze koude overnachting, hoorden we dat het nog mogelijk was om in de woonkamer van de herberg te slapen. Er werden matrassen voor ons neergelegd zodat we toch nog lekker warm binnen konden slapen!

Dinsdag 3 Juni Terradilos de los Templarios - Bercianos de Real Camino 22km)
De hoogtepunten van vandaag hebben beide met voedsel te maken. Vandaag heb ik voor het eerst sinds mijn verblijf in Spanje bruin brood kunnen kopen! Je kunt hier normaal alleen maar wit brood krijgen... En vandaag kwam ik langs een supermarkt waar ze pindakaas verkochten! Ik heb dit al in geen twee maanden gehad, dus ik had er wel €3,- voor over! Het is hier al een paar dagen behoorlijk heet. In de herberg hebben we koude douches, maar met dit weer was dat niet erg.

Woensdag 4 Juni (Bercianos del Real Camino - Mansilla de las Mulas 26km)
Vandaag wat nieuwe Amerikaanse vrienden ontmoet. Ik zal echter niet lang zien, na Leon verlaat ik praktisch iedereen die ik tijdens de camino heb ontmoet. In de herberg kregen we de laatste bedden toegewezen. We mogen dus van geluk spreken dat we nog een slaapplek in deze herberg hebben! Vanavond gaan we uitgebreid voor onszelf koken. Het is namelijk de laatste avond dat ik samen met mijn caminovrienden in een herberg slaap. (morgenavond nemen we een hotel zodat we overmorgen lekker uit kunnen slapen tijdens onze vrije dag in Leon!)

1. 6 juni 2014
    Ha Pieter, leuk verhaal weer. Super titel.Succes verder.
  2. Wouter Keuning:
    8 juni 2014
    Een 17km lange wei :O boooooooooooooring!