Hard Road - Rod Stewart

14 juni 2014 - Tineo, Spanje

Donderdag 5 juni (Mansilla de las Mulas - Leon 19km)

Omdat we voor vanavond toch een hotel hadden gereserveerd, hoefden we ons vanochtend niet te haasten. Rond een uur of twee kwamen we in Leon aan. Im het hotel de tassen gedropt en daarna de stad verkend. Net zoals in Burgos weer een bar opgezocht waar we churros konden krijgen. Savonds nog even op kroegentocht geweest, supergezellig!

Vrijdag 6 juni (Leon - Leon 0km)

Ik moet niet te veel rustdagen hebben, want wat wordt je toch lui van een hele ochtend in bed liggen :P Smiddags weinig nieuws van de stad gezien.We hebben de hoofdstraat een paar keer op en neer gewandeld op zoek naar een café waar ze goede tapas serveerden. Het hele tapas gebeuren valt me een beetje tegen, er zit overal vlees in... Savonds nog een bar gevonden waar ze goede rock n roll muziek draaiden. Het werd tijd dat de voeten weer in beweging kwamen! Show me some moves! Mooie afsluiter van de laatste rustdag met mn vriendengroep!

Zaterdag 7 Juni (Leon - La Robla 27km)

Het was lastig om vanmorgen afscheid van mn vrienden te nemen. We wandelen al zo'n drie weken met elkaar, en we hebben echt een mooie tijd gehad! Maar het wordt tijd dat ik mn eigen weg ga. Ik heb gekozen voor de rust en de natuur in plaats van het gezelschap (Anne is ook zeker goed gezelschap, maar het is toch anders) Na vandaag heb ik echt geen spijt van mn keuze! De camino ging door oude bossen en mooie stukken heide. Heb er echt van genoten! Onderweg niet één pelgrim gezien! Immens verschil met de camino Frances! Zelfs als je geen pelgrims ziet tijdens de camino Frances, dan zie je nog pelgrims tijdens de camino Frances...

Zondag 8 Juni (La Robla - Poladura de la Tercia 26km)

Bergen! Pittige beklimmingen onderweg maar oh wat is het hier mooi! Je waant je echt in de Lord of the Rings als je hier over de bergpaden loopt. Er ligt hier zelfs sneeuw op de bergtoppen! Het dorp waar we slapen stelt echt niks voor. Een pelgrims herberg, een café en een paar huizen...

Maandag 9 Juni (Poladura de la Tercia - Pajares 14km)

Korte route vandaag omdat het niet mogelijk was om een goedkope overnachting te vinden na 14km. Geen probleem. Heb tijd zat en om eerlijk ze zijn vind ik de route door de bergen ook nog wel behoorlijk pittig. De beklimmingen zijn het ergste niet. De steile afdalingen met de losse stenen zijn echt belastend voor de knieën. Wandelstok is echt nodig tijdens dit soort wandelingen. Vandaag een hoger punt bereikt dan het hoogste punt van de route door de Pyreneeën. Het uitzicht blijft geweldig en de dorpjes onderweg zijn nog steeds allemaal uitgestorven.

Dinsdag 10 juni (Pajares - Pola de Lena 26km)

Sinds Leon slaap ik altijd met dezelfde mensen in een herberg. Een fransman, een gezin uit Nieuw Zeeland (een moeder met vier jonge kinderen!), twee Spanjaarden en Anne. Ik snap niet dat de moeder van het gezin het aandurft om met de kinderen de camimo de San Salvador te lopen. De route is soms best gevaarlijk. Op de hoogste punten van de route zijn de diepe afgronden soms gevaarlijk dichtbij... Vandaag voor het eerst sinds drie dagen weer langs een tienda (supermarkt) gewandeld. Even gehamsterd :)

Woensdag 11 Juni (Pola de Lena - Oviedo 34km)

Nu ik de hele camino de San Salvador heb gewandeld, kan ik wel zeggen dat dit tot nu toe het mooiste gedeelte van de hele camino was! Nadat ik in de kathedraal van Oviedo mn credencial (stempelkaart) had laten zien, kreeg ik het certificaat van de camino de San Salcador. Mooi moment voor mn eerste certificaat! Vandaag heb ik namelijk de 1500km aangetikt :D

Donderdag 12 juni (Oviedo - Grado 28km)

Vandaag de eerste dag van de camino primitivo (de oudste pelgrimsroute naar Santiago!)
Volgens de routebeschrijving nog 13 dagen tot de eindbestemming van mn pelgrimstocht. De laatste kilometers van vandaag waren erg zwaar. We moesten vijf kilometer voor de eindbestemming van vandaag inkopen voor het avondeten doen. Backpack was daardoor dus best zwaar. Daarnaast was het snikheet! Superblij toen we de ingang van de albergue zagen!

Vrijdag 13 juni (Grado - Bodenaya 25km)

Vandaag met een Tsjechisch meisje gewandeld. Het is mooi om weer wat nieuwe contacten te krijgen na de rustige route tussen Leon en Oviedo. Het weer is nog erg drukkend. Dat maakt de wandelingen behoorlijk zwaar. Vanmiddag een prachtige albergue gevonden waar ze de prachtige pianomuziek van Ludovico Einaudi draaiden!

Zaterdag 14 juni (Bodenaya - Campiello 24km)
De hitte neemt af gelukkig. Vanochtend bleef de mist lekker lang hangen zodat het makkelijk was om kilometers te maken. De bewegwijzering was vandaag soms wat karig maar gelukkig is de lokale bevolking altijd wel bereid om je de goeie weg te wijzen!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Fam meindertsma:
    14 juni 2014
    Hoi Pieter Bedankt dat we weer zo met je mee kunnen reizen en al je belevenissen een beetje mee beleven. Fijn dat het zo voorspoedig gaat. Echt lui zul je niet worden trouwens daar zijn we niet zo bang voor.. .. groetjes
    oom Pier en tante Joke
  2. Ben:
    14 juni 2014
    Mooi stikje Pieter, hast d'r al in hiel stik opsitten! Mat ek wol wer in raar gevoel wêze das't sa ticht by binst. Set 'm op en geniet d'r fan!
  3. Didier:
    14 juni 2014
    Mooi verhaal weer! Succes! Ook namens Hinke.
  4. Annemieke:
    15 juni 2014
    1500 km dat is toch echt wel wat! mooie foto's daar in die bergen. wat zul jij de natuur en misschien ook wel het lopen missen als deze tocht over een paar weken voorbij is, zo schat ik in.
  5. 17 juni 2014
    Hoi Pieter

Het schiet al lekker op ! prachtige foto's !
    succes verder

groetnis

Heit
  6. Wouter Keuning:
    19 juni 2014
    De leatste km's jonge! Zet em op!! Djip respect foar dei!
    Straks foar elke 100 km een bierke @ 19? :p

"Zelfs als je geen pelgrims ziet tijdens de camino Frances, dan zie je nog pelgrims tijdens de camino Frances..." +1
  7. Kristine:
    20 juni 2014
    Hey Pieter! machtig om dyn ferhalen te lezen. Sa te lezen bist no op in prachtig moai stik fan Spanje. En do bist al in hiel ein kaam...Knap hjer! Sukses foar de kommende tiid!
  8. Petra sliep:
    22 juni 2014
    he pieter

wat weer een super leuk reisverslag
    geniet iedere keer weer van je blog, begin er onder tussen ieder weekend naar uit te kijken , respect hoor en geniet van je laatste etappes ik begreep van ell dat je broer en zus de laatste km met je mee lopen . veel plezier .
    groet petra (mem fan elleke )