Mountains O' Things (Tracy Chapman)

15 mei 2014 - Roncesvalles, Spanje

Vrijdag 9 Mei (Roquefort- Mont-de-Marsan 31km)

Vandaag kwamen we na een km of 8 een kerkje tegen waar ze een apart kamertje voor pelgrims hadden. Compleet ingericht met tafel, stoelen en een keukentje. Hier uiteraard even gepauzeerd. Na een kop thee en een plak cake weer verder gegaan met de tocht. In mont-de-marsan op zoek gegaan naar een schoenwinkel. De schoenen zijn echt niet meer te maken, de scheur in de rechter schoen is te groot. Ze hadden bij de schoenwinkel maar één paar wandelschoenen... Lastig om te beslissen. Het is zo belangrijk dat ik goede wandelschoenen heb! Schoenen zaten goed, dus ik heb ze gekocht. Pasta in de supermarkt gekocht en vanavond lekker voor mezelf gekookt.

Zaterdag 10 Mei (Mont-de-Marsan - Hagetmau 37km)
Vandaag al redelijk vroeg pauze genomen omdat mn backpack zo zwaar was vanwege de oude schoenen die ik eraan vast had geknoopt. Vanmiddag geswitcht van nieuwe naar oude schoenen. Denk dat dat voor één dag wel even goed is. Nieuwe schoenen lopen goed gelukkig! Vanmiddag kwam er een blaffende hond op me afrennen. Ik deed net alsof ik niet bang was en zwiepte een keer met mn wandelstok. Het lelijke beest schrok en keerde verslagen terug naar het boerenerf! Prachtig! Rond 5 uur kwamen we in Hagetmau aan, daar s avonds bij de pizzeria gegeten.

Zondag 11 Mei (Hagetmau - Orthez 28km)
Weinig bijzonderheden vandaag. Flink doorgestapt zodat we vroeg in Orthez waren. Vanavond lekker uit eten geweest. We hadden een compleet (pelgrims) diner voor maar 8 euro! (incl. wijn en koffie!) Prachtig dat het pelgrimeren zo betaalbaar is!

Maandag 12 Mei (Orthez - Sauverette-de-Bearn 24km)
Mooie route vandaag! Door de bossen, langs de beekjes! Geweldige gite vanavond! Mooiste plekje waar ik tot nu toe ben geweest. De hospitaliers waren alternatief gekleed en hadden een speciaal huis (ergens in 1700 gebouwd) Mooi persoonlijk interieur omdat de mensen 2e hands meubels kochten om deze vervolgens op te knappen. We kregen onderdak, een diner en een ontbijt en we mochten zelf weten wat we ervoor wilden betalen! Met zn zevenen gegeten vanavond. Was erg gezellig!

Dinsdag 13 Mei (Sauverette-de-Bearn - Ostabat 26km)
Vanmorgen kwam de bakker het brood brengen bij de gite waar we hadden overnacht. Toen de vrouw des huizes het brood in ontvangst had genomen zag ze een zwerver op straat. Ze nodigde hem uit om met ons te ontbijten. Voor het ontbijt kon hij zich douchen en na het ontbijt kreeg hij €10,- mee om eten voor te kopen. De hospitalier vond het zo scheef dat zij binnen heerlijk kon ontbijten terwijl de zwerver buiten honger stond te leiden. Prachtig dat mensen zo goed kunnen zijn voor de medemens! Vandaag konden we genieten van de prachtige vergezichten langs de route. De Pyreneeën vormen een grote grijze muur die steeds dichterbij komt. Overmorgen gaan we de grote klim maken!

Woensdag 14 Mei (Ostabat - Saint Jean Pied de Port 21km)
Veel pelgrims gezien vandaag want gisteren kwamen 3 van de 4 Franse routes bij elkaar. Onderweg prachtige roofvogels gezien! Gieren en adelaars vlogen soms vlak boven je langs. Prachtig gezicht! In st. Jean voor de laatste keer met Anne geluncht. Zij gaat morgen richting het noorden van Spanje. Er slapen vannacht pelgrims uit Australië, the U.S.A. en pelgrims uit Ierland bij mij op de kamer. Denk dat ik hier wel een nieuwe wandelmaat kan vinden!

Donderdag 15 Mei (St. Jean Pied de Port - Roncesvalles 26km)
Mooie dag om de Pyreneeën te doorkruisen! Prachtig weer! Veel pelgrims ingehaald onderweg (voor de meeste pelgrims is dit de 1e etappe) Kwam Paula onderweg tegen (Ierse pelgrim die afgelopen nacht bij me op de kamer sliep) We hadden bijna hetzelfde tempo, dus we hebben tot Roncesvalles samen gelopen. Ze was alleen niet goed voorbereid. Ze had te weinig eten en te weinig water bij zich. Gelukkig had ik van beide genoeg, dus heb ik het met haar gedeeld. Het is belangrijk om elkaar te helpen onderweg! In Roncesvalles een herberg opgezocht. 110 slaapplaatsen! Wat een drukte vanmiddag. Lange rijen voor de douchen en iedereen moet de kleren wassen. Vanavond pelgrimsmenu voor 9 euro! Mooi!

1. Fam meindertsma:
    Hoi Pieter
    Wat maak je veel mee onderweg! Erg leuk dat je ons zo goed op de hoogte houdt. Mooi ook om zulke positieve dingen te lezen over mensen die elkaar helpen. Goede reis maar weer verder, hartelijke groet
    oom Pier en tante Joke
  2. Alida Dijkstra:
    Ha Pieter,
    Wat leuk om je verhalen te lezen. We hebben respect voor je!
    Zo'n lange tocht, maar wat een ervaringen en ontmoetingen heb je al gehad. Waardevol. Geniet van je reis; we blijven je volgen!

Otto, Alida, Xian en Juan
  3. Doetie riemersma:
    hoi Pieter,
    we lezen met interesse je blog. Je hebt het naar je zin, fijn!
    succes verder! doetie en john en de rest.
  4. Arjen RG:
    Dag Pieter,
    Wat in fantastyske erfaringen dochsto der op.
    Super om sa sels it paad te ûntdekken, en te genietsjen fan de puurheid fan de natoer en de minsken om dy hinne.
    Hulde!
    Súkses dy lêste 100'en kilometers..!

Groetnis,
    Arjen
  5. Wouter Keuning:
    16 mei 2014
    Waaat supernice omgeving! Der matte we ek een keer op de racefiets hinne jonge :p Nice ek dost die newbies op wei helpst :) Hopelijk trefst leuke minsken werst mei op trekke kist!
  6. Annemieke:
    16 mei 2014
    wat een levenslessen ontvang jij op je tocht! Prachtig om te lezen, groet annemieke
  7. Nienke:
    17 mei 2014
    Ha pelgrim pieter!!

Wat maak jij een hoop fantastische dingen mee! En wat ben jij een bikkel! Regen, schoenen kapot, last van het scheenbeen; niks lijkt jou te deren!
    Echt leuk om wat mee te kunnen krijgen via deze blog.

Geniet ervan!
    Dikke tut van Nienke
  8. Suls:
    17 mei 2014
    hopelijklukt het nu wel op dit ding.Ik geniet van je avonturenopje lange wandeling. Heerlijkom zoveel verschillende mensen te lerenkennen, deze ervaring kunnen ze je nooit meer afnemen!!Top pieter, tut op je voorhoofd, Astrid.
  9. Inge:
    31 mei 2014
    Hee Pieter! Mooi man! Zo cool dat zoveel mensen die route lopen en dat je ze tegenkomt van overal over de wereld! Fijn dat je nieuwe schoenen goed lopen! Ben Benieuwd naar de grote klim!!
  10. Inge:
    31 mei 2014
    En mooi verhaal van die zwerver!