Genieten van zomerse temperaturen tijdens de eerste dagen van de camino!

14 april 2014 - Bourges, Frankrijk

Donderdag 10 April (Vezelay-Varzy 35km)
Mijn eerste wandeldag! Ik verliet Vezelay echter niet voordat ik van één van de priesters de zegen had gekregen. Deze kreeg ik tijdens de mis van 7.00 Daarna heb ik nog even met een Nederlandstalige non gesproken. Ik vond het erg mooi om nog even met haar te praten. Ze vertelde o.a. over de historie van de basilique in Vezelay. Nadat ik afscheid van haar had genomen bleef ze in de deuropening van de kerk staan totdat ik uit het zicht was verdwenen. Ik was nog maar net op de route, maar toch verdwaalde ik al heel snel. Ik volgde per ongeluk de zuidelijke tak ipv de noordelijke tak vd route. Hierdoor veel tijd verloren en nutteloze kilometers gewandeld. Maar toch kwam ik op een gegeven moment op de route! Nu kon ik eindelijk kilometers maken! Vanwege het (prachtige) heuvelachtige landschap werd de tocht best zwaar. Aan het einde vd dag viel ik in het hostel van Varzy dus ook als een blok in slaap!

Vrijdag 11 April (Varzy - L Hopitot 22km)
De route van vandaag zou 44km lang zijn als we (een nederlandse pelgrim en ik) de etappe niet in tweeën hadden gesplitst. Na gisteren zag ik zo'n lange route niet zitten. 's ochtends kregen we in het hostel een prima ontbijt. Die 22km was daardoor erg goed te doen! Ook het weer was (net als gisteren) heerlijk! 's middags vonden we een Gite (pelgrimsherberg) waar we konden overnachten. We hadden daar een eigen keuken! In de keuken stonden verse etenswaren met prijzen erop. We wisten daardoor hoeveel geld we de volgende ochtend in het spaarpotje moesten leggen. Wat is pelgrimeren op deze manier toch fijn!

Zaterdag 12 April (L Hopitot - La Charite sur Loire 22km)
Vanochtend vroeg vertrokken zodat we vanmiddag wat meer tijd hadden om Charite te bezichtigen. Erg mooi dorpje aan de Loire! Tijd voor een welverdiend drankje op het terras :) Daarna weer zelf eten gekookt. Fijn om op zo'n manier wat kosten te besparen!
Uiteraard nog even aan de rand van de Loire uit mijn (e)boek gelezen :)

Zondag 13 April: (La Charite Sur Loire - Baugy 30km)
Vandaag wat een langere route voor de boeg! Wekker 6.30 > 7.15 aan de wandel. De omgeving verandert nu wat. De sprookjesachtige omgeving verdwijnt wat. Minder bossen, minder beekjes en het gebied wordt steeds vlakker. Dit maakt het wandelen natuurlijk wel aangenamer, maar ook wat saaier :P Rond 5 uur kwamen we smiddags bij onze Gite aan. Dit keer was het verblijf gratis en werd er voor ons gekookt! De beheerster van de Gite had thuis een piano. Ik kon het niet laten om te vragen dat ik er even op mocht spelen :) Dus terwijl mijn wandelmaat aan het douchen was kon ik mooi even spelen :)

Maandag 14 April (Baugy - Bourges 29km)
Net zoals gisteren gingen we vandaag weer vroeg op pad. De laatste 5km van de tocht werden zwaar, verder was het goed te doen. Omdat er geen herbergen in Bourges zijn, slapen we vannacht in een hotel. Erg luxe voor een pelgrim! Fijn dat er hier eindelijk wifi is! Bourges is best een grote stad met een prachtige kathedraal! Zie foto. Het is prachtig om elke dag weer ergens anders te zijn! Met deze manier van reizen zie je echt ontzettend veel! Au revoir en tot de volgende blog!

1. Gooitzen:
    15 april 2014
    Mooi verhaal Pieter en wat een prachtige foto's. Heerlijk weer, lekker in de korte broek. Zet'm op!! Groeten mem.
  2. Winnie:
    15 april 2014
    Erg leuk om je verhalen te lezen. Mooie foto's! Grappig dat er een piano aanwezig was. Begrijp heel goed dat je het niet kon laten ;). Kan niet wachten op je volgende blog! Heel veel succes en geniet ervan. xx
  3. Demi:
    15 april 2014
    Hee Pieter, leuk om dit allemaal te lezen en wat maak je een mooie foto's zeg.. Heel veel succes nog! Groetjess Deemstertje
  4. Ben:
    Mooi stikje wer Pieter!
    Ik moest tinke oan in ferske út de Lord of the Rings, welke aardich hjirre by past;

"The Road goes ever on and on
    Down from the door where it began.
    Now far ahead the Road has gone,
    And I must follow, if I can,
    Pursuing it with eager feet,
    Until it joins some larger way
    Where many paths and errands meet.
    And whither then? I cannot say."

Nou, beste beentje voor enzo!
  5. Irma:
    Super Pieter!
    Respect!
  6. Sigrid:
    Hé Pieter
    Mooi verhaal. Leuk om zo je reis en je belevenissen te lezen. Doe je best.
  7. Lútsen en Jelly:
    15 april 2014
    Hee Pieter leuk dat je nu een maatje hebt, verstandig om de reis in tweeën te splitsen, groetnis en seine
  8. Annemieke:
    15 april 2014
    Behalve dat lopen lijkt het mij ook echt geweldig ;-) !
  9. Inge:
    23 april 2014